Rabu, 13 Jun 2012

SiapaYangPatutBayar?

Tuan rumah atau penyewa?
Dah bertahun akak sewa kan rumah pada orang. Dan dalam tempoh tu memang akak yang tanggung semua bayaran maintanance, indah water dan cukai pintu.. Kalau ikutkan lojik, siapa yang patut tanggung bayaran ni semua? penyewa atau pemilik rumah sebenarnya...tapi kalau ikutkan gaya penyewa2 rumah akak tu...macam tuan rumah je kena bayar semua tu...hurmmm...ye ke?

Kesian sungguh jadi tuan rumah ni kan..nak bayar hutang pada bank, nak bayar maintanance bagai...bakinya memang la x seberapa..ibarat kita minta tolong orang bayarkan rumah untuk kita je la sebenarnya..dan kita pun x terbeban nak memikir mana nak cekau duit bayar hutang rumah, macam tu la lebih kurang. Kalau nama nak dapat untung hasil dari duit sewa, memang x  la..cuma harapkan orang tolong la jaga rumah kita tu, jangan buat macam rumah sendiri..dan ingat itu ialah rumah orang.. itu saje...:P

Apapun, ada yang berbisik kat akak tadi..tuan rumah, sepatutnya cuma bayar cukai pintu saja..yang lainya penyewa yang patut jelaskan sendiri..kalau difikir memang ada logiknya..cuma akak yang selama ini x ambil tahu..lepas tu x reti pulak nak bertanya..pakai bayarrrrrr saja..IWK, memang patut la penyewa kena jelaskan..sebabnya mereka yang 'berak' ye..bukan akak..he he he..begitu juga maintanance..mereka yang menggunakan kemudahan disitu..bukan akak juga..so..sekarang dah jelas..cuma macam mana nak jelaskan dengan penyewa sebab bertahun2 akak dah tanggung semua...hurmmm..nampak macam simple..tapi nak settlekan..halamakkaaaiii...

MELAINKAN..tunggu penyewa baru saja....boleh x akak mintak diorang pindah segera..dan cari penyewa baru..hu hu hu..macam malas pulak dan dengar tawar menawar lagi..akak memang x reti bab2 macam tu..mudah kesian dengan orang, dan x nak dianggap x boleh berlebih kurang..lepas tu diri sendiri misti tanggung itu semua..:P

Eh..Tuan rumah hantar SMS:  "Salam..Akak nak bagi tau ni, Disember ni abang dah nak pencen 
                                                  dan kami  nak balik KG dan duduk dirumah tu..harap adik 
                                                  dapat  usahakan cari  rumah sewa yang lain ye.. ...terima kasih.."

                                                  trik lama gak!..ha ha ha

4 ulasan:

  1. Kehkehkeh...

    tak blh tahan ayat "berak" tu..

    So lps ni jgn tersilap langkah lg yer..

    Alasan or trick lama tu masih blh di gunapakai..dun wori.. cuba sekali lg yer...

    BalasPadam
  2. hadei...sebenarnya masih fikir lg mcm mana nak settlekn mende ni...hu hu hu....

    BalasPadam
  3. ermmm... terbang lagi duitnya..

    serabut betul yer... duit skrg easy come and easy go...

    BalasPadam
  4. itu ler dia...*&^#@#$%^^&^&&

    BalasPadam