Khamis, 16 Jun 2011

ARIFkenaChickenPox

Sianyee anak ibu..

Sampai hari ni, dah 4 hari arif kena Chicken pox..masa amek pic ni, baru hari kedua, bila nampak tanda2 je isnin haritu, terus je bawak dia ke klinik, kata doc, memang x de ubat la sebab ia virus, cuma boleh bagi ubat demam.. kalau ada demam, ubat tahan gatal dan calamine losyen.

masa balik dari klinik, terus je sapu losyen..

hari ni ialah hari ke empat, bintik2 merah semakin banyak tumbuh dan kebanyakkannya mengelembung dan berair, arif asik merengek dan tak dapat tidur bila malam kerana rasa gatal dan x selesa..baju memang x pakai lah..kalau pakai baju, lagi la mengenyam gatal tu..24 jam dengan pampers je la..makan pun kena jaga, elakkan yang gatal dan bergoreng..selain tu, bagi gak dia minum air kelapa untuk penawar.

Syukur sangat sebab kebetulan ayah tengah cuti, dan dapat sambung cuti sampai rabu depan..dan mengenangkan keadaan arif, kami x jadi nak balik Kg weekend ni, mungkin ayah sorang je yang akan balik..x dapat la datang majlis kawin Along, anak buah ayah..apapun kami ucapkn Selamat pengantin Baru, semoga behagia ke akhir hayat..aminn..



INFO TENTANG CACAR AIR (CHICKEN POX)

Cacar air juga dikenali sebagai jintungan atau bertih (mengikut dialek daerah). Ia disebabkan oleh virus Varicella (kumpulan virus herpes) dan amat mudah berjangkit. Ia berlaku pada semua peringkat umur, biasanya pada kanak-kanak. Ia lebih teruk sekiranya berlaku kepada orang dewasa. Penyebaran adalah melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang dijangkiti. Penyebaran juga berlaku melalui bahan tercemar dengan cairan cacar seperti pada pakaian atau tuala dari penghidap cacar air.

Pengidap cacar air boleh merebakkan virus sehingga 48 jam sebelum ruam timbul dan boleh terus menjangkitkan orang lain sehingga cacar air menjadi kering dan berkeruping. Kayap (herpes zoster) ialah infeksi dari virus yang sama dan berlaku pada masa hadapan (umur dewasa).

Tanda dan Gejala

Pengidap cacar air akan mengalami demam dengan bintik-bintik merah pada kulit. Kawasan bintik-bintik merah melibatkan muka, kepala, dada, belakang dan akhirnya seluruh tubuh. Ruam cacar air akan timbul kurang dari 2 minggu selepas jangkitan berlaku.

Bintik-bintik merah yang baru akan mula timbul dalam beberapa hari dan bilangan boleh mencecah ratusan biji dan kemudian membentuk gelembung berisi air. Bila gelembung berisi air pecah ia menjadi kering dan berkeruping. Rasa gatal sederhana atau teruk menyebabkan pesakit akan menggaru dan akhirnya menyebabkan parut.

Gejala lain ialah sakit perut, tiada selera makan, sakit kepala, rasa tidak selesa, letih dan terganggu. Penghidap juga ada batuk ringan, hidung berair 2 hari sebelum bintik-bintik merah timbul.

Dapatkan produk kesihatan TERBAIK di Kedai SihatSelalu

Komplikasi

Ruam atau cacar air akan berkurangan dalam jangka masa 2 minggu dan biasanya tiada komplikasi. Adakala penyakit boleh jadi teruk walaupun pada kanak-kanak yang sihat dan mengakibatkan komplikasi teruk termasuklah kematian. Kumpulan berisiko untuk jangkitan serta mendapat komplikasi teruk:

* Bayi baru lahir, yang mana ibu tidak penah mengidap cacar air atau pelalian cacar air
* Ibu mengandung menyebabkan kesan pada bayi dalam kandungan seperti tak cukup berat dan kecacatan anggota boleh berlaku. Sekiranya ibu mengidap cacar air seminggu sebelum kelahiran, ia boleh menyebabkan jangkitan serius serta membahayakan nyawa pada bayi
* Orang yang lemah atau kurang daya tahan akibat penyakit lain seperti HIV, barah sumsum tulang (leukemia) dan pesakit kanser dalam rawatan kemoterapi. Orang yang mengambil steroid berpanjangan pesakit asma dan sindrom nefrotik
* Penghidap sakit radangan kulit (inflammation eczema)

Komplikasi akibat cacar air :

* Jangkitan kulit - menjadi lebam merah, bengkak dan sakit
* Dehidrasi akibat muntah berterusan atau tidak minum air. Tanda dehidrasi ialah kurang kencing, mulut kering dan dahaga
* Kerosakan otak akibat keradangan otak. Tanda-tanda radang otak ialah sakit kepala teruk, keliru, mudah marah, leher keras dan belakang mengeras serta tidak sedarkan diri
* Radang sendi - sendi menjadi sakit, kejang dan bengkak
* Jangkitan paru-paru (pneumonia)- tanda-tanda seperti batuk, susah bernafas, pernafasan berbunyi (wheezing) dan sakit dada.

Rawatan

Ubatan anti-viral

Acyclovir atau immuno globulin diguna untuk merawat cacar air. Rawatan amat berkesan sekiranya diambil segera dalam tempoh 24 jam dijangkiti. Ia akan mengurangkan keterukan dan komplikasi akibat cacar air. Semua orang dewasa mendapat kebaikan dari rawatan antiviral pada peringkat awal penyakit terutamanya mereka yang kurang sistem daya tahan (orang lanjut usia, pesakit diabetes, pengidap HIV/AIDS serta rawatan steroid).

Rawatan antibiotik

Komplikasi akibat cacar air seperti radangan kulit dan radangan paru-paru memerlukan rawatan antibiotik. Pesakit yang mendapat radang otak hendaklah dimasukkan ke hospital untuk rawatan antivirus.

Rawatan di rumah

* Sapu losyen calamine
* Ubatan antihistamin kurangkan gatal-gatal
* Panadol untuk demam

Pencegahan

Pelalian memberi ketahanan sepanjang hayat, diberi pada umur 12-18 bulan. Pemberian pelalian di bawah umur 13 tahun sebanyak 1 dos, manakala selepas umur 13 tahun ialah sebanyak 2 dos (selang masa 4 - 8 minggu antara dos 1 dengan dos 2). Pelalian aktif diberi kepada kanak-kanak berisiko (antara 1 - 5 tahun) sekiranya ahli keluarga ada cacar air.

1 ulasan:

  1. alolooo shiannya boboy ni..gatal nihh..sabar ya arif

    BalasPadam