Jumaat, 26 November 2010

Mertua Vs Menantu..

Dah seminggu gak rasanya hati aku ni berbuku... kalau nak dikira..dah lama jugalah isu ini..tapi sejak dua menjak ni..ewah..semakin menjadi2 pulak..semakin blink-blink pulak dia..tu x tahan nak membebel tu..

Aku ni ada mertua jugak..cuma menantu je x de lagi..tak tahu pulak nasib nanti dapat menantu macam mana..so x nak lah sebok2 sengat ambil tahu urusan kain dalam orang lain..tapi tu lah..pedih berair mata mak ni...tak cukup dengan tu...sakit hati nengoknya..

Susah nak bercakap pasal golongan2 orang beriman ni..kalau nak diukur aku ni..orang sederhana je..iman pun mungkin x sekuat mana..kesabaran apa lagi..apa yang aku ingin sampaikan ialah..."TAHU LA NASIB KO, KALAU JADI MENANTU AKU..!!"....he he he...itu bila tengok nasib orang lain...aku mohon dengan Allah...permudahkan lah urusan aku dengan bakal menantu aku nanti...aminnnnnnnn...

Bertuahnya punya Ibu mertua sabar...cuba jugak memahami..walau dalam hati puas berkata-kata..puas mencongak..mengapa?..mengapa? dan mengapa?...Alahai anak...hish..susah la aku nak menyusun perkatan bermadah2 ni...cakap terus terang..lebih senang lah...

Wahai anak...aku tahu la ko sayangkan bini...ye la..bini cantik..manja gila ..liuk lentok lagi...aku paham sangat...ko tahu x mak ko tu sayang sangat kat ko..kerana sayang dengan ko..sebab tahu dan faham kelemahan ko..tu yang dia memendam rasa tu...ko jangan lupa...orang tua tu ada perasaan...jangan ko ingat..nak suruh semua orang jaga perasaan ko dengan bini ko je...meluat tau x.. nengok nye...

pelik aku nengok bini ko nih...nak kata banggang..belajau sampai ke U nun...pegang ijazah..lain la macam aku ni..SPM je..tapi masih boleh fikir la apa yang patut..apa x patut..nak kata tak tahu hukum..tak mungkin...mak bapak bukan orang calang2..nak kata buat ceramah, beri nasihat pada orang sampai x cukup tanah kat Malaysia ni...nun tah kemana2 ober si diorang pegi...tapi anak perempuan sorang..yang selalu duduk celah ketiak..tak pulak diceramah...pelik lah....hish...

Ye lah..ko kan orang beriman....bini kau pun kan...?...tapi kau x perasan ke...dalam baik bini ko tu...dalam lembut dia...dalam baik mak bapak mertua ko tu..diorang robek hati suci mak ko???...sejak dari mula nak kawin lagi tau..ke ko buat2 x tau...ko ingat benda tu semua boleh disimpul dengan redha dan sabar je ke....pekong bini ko tu boleh ditutup dengan maaf mak dia je ke.??haduyyai....kesiannye mak ko.....sampai bila????..nak tunggu bini ko matang???..kalau umo macam sekarang x matang lagi...nak tunggu 50 tahun ke baru nak matang???..

Ko tu kan lelaki...(ye ke???)..sebagai lelaki beriman ko pun lebih tahu 'hukum' kan...buktikan le ko tu lelaki...kalau pun x dapat jadi menantu sempurna..ye la mana ada orang sempurna kan...jadi la apa yang boleh orang kata 'patut' sebagai menantu...ingat sikit, kita ni kawin bukan dengan 'lelaki' tu je...misti la dengan keluarganya sekali...kalau ko x nak orang pandang bini ko macam perempuan simpanan la kan....:P..


Aku ni..sayang tau kat ko...sebab tu aku bising nih.....



Hurrrrrrrmmmmm...leganya aku dapat membebelllll....:)

2 ulasan:

  1. wah, hangin btul nmpkny mommmyy...

    BalasPadam
  2. ha ah Le'a..sapa2 pun naik angin kalo nengok...rasa nak tarik2 rambut jerh...hu hu hu

    BalasPadam