Khamis, 6 Mei 2010

Zaman remaja

Masa cepat betul berlalu, sedo2 je anak dah beso dah. Zaman kanak2 dah ditinggalkan, sekarang ni tengah menyusul alam remaja pulak. Bagi aku sebagi ibu, kadang tu lupa, kita tengok anak tu sama je macam dulu, lupa yang mereka tu dah besar, cara berfikir, naluri, memang berbeza sangat dengan zaman budak2...Perubahan itu secara normal dengan sendirinya so kita kenalah belajar untuk faham.

Aku x nak lah jadi ibu diktator, aku tahu jugak zaman ni bukan macam zaman mak bapak kita dulu..sapa2 pun pernah jadi remaja, tak nak lah cita zaman remaja aku..malu seh...hik hik..sekurang2nya dari situ lah aku jadikan panduan macam mana nak mengatasi situasi budak2 nih..

Sekarang ni aku dah perasan sangat, kalo dulu, diaorang suka baca komek deremon, sekarang dah tuka novel pulak, tu tak cita novel cinta g tu. Kalo dulu, x kesah, pakai je baju apa yang ada, sekarang ni x...paling koman pun misti bergosok.. mujo x mintak g yang branded 2...kalo la sampai tahap tu nanti..aku rasa, aku bagi je baju bapak dia..hu hu hu...pendek kata aku perasan semuanya dah berubah, so pendekatan aku pun kenalah berubah juga.

Tapi kadang tu aku masih gak keliru. Time hangin datang, aku tibai juga diorang macam umo 9-10 taun..nak wat macam mana, besar dugaan menjadi ibu ni...satu hal lagik..aku nak diorang faham satu, selain banker diaorang, selain seorang kawan baik jugek, aku adalan IBU. so...(jangan lawan tokeh la maksudnye hu hu hu)..Apapun alhamdulillah, apa yang aku perasan setakat ni, diorang memang tak tahu nak berahsia dengan aku, sebagai ibu tentulah aku berkerja keras 'untuk memahami' biarpun sukar. Menjadi 'kawan baik' kepada anak2 adalah pendekatan aku.

Mungkin orang sekeliling sukar memahaminya. Akan tiba juga masanya nanti, korang akan lalui juga ...bersabar je la eh...

2 ulasan:

  1. He hehe biasalah tu perubahan hidup..
    Saya je masih terkial2 mencari hidup..

    First time ke sini..

    BalasPadam
  2. Hai zool, thanks sudi singgah sini..

    BalasPadam